torsdag 4 juni 2009

Kinesiskt spioneri och dagens datum

När jag först läste nyheten om att en man gripits för flyktingspionage hade inga uppgifter ännu släppts som vilket land mannen spionerade för, men jag hade en underlig känsla av att det fanns en koppling mellan nyheten och dagens datum - den fjärde juni. Nu har TV4 kommit ut med uppgifter om att mannen, som är svensk medborgare, spionerat på kinesiska flyktingar för den kinesiska underrättelsetjänstens räkning. Säpo har enligt uppgift spanat mot den här mannen en längre tid och det kan knappast vara ett sammanträffande att nyheten släpps just idag.

6 kommentarer:

Anna Gustafsson Chen sa...

Åååå, vad man vill veta vem han är...

Hemulen sa...

Det skulle inte förvåna mig om han var känd i Kinakrestar, om så är fallet får vi nog snart veta sanningen...

Wukailong sa...

Rimligtvis borde mannen ursprungligen vara från Kina, men i dessa dagar vet man ingenting säkert. En man som ett tag studerade på Beida berättade för mig att en annan student vid skolan hade fått erbjudande om att få nytt visum direkt om han samtidigt gick med på att spionera på de utländska studenterna för Kinas räkning.

Hemulen sa...

Du har rätt, vi får inte utgå ifrån att folk som spionerar för Kina är av kinesiskt ursprung och hade mannen varit "ursvensk" hade det nog varit en mycket större nyhet. Men just i det här fallet hävdar TV4 att mannen är av kinesiskt ursprung.

Man undrar just vad den kinesiska regeringen är ute efter i detta fall. Min gissning är att det handlar om FLG.

Chen sa...

Det var visst en uighur, såg jag på text-tv. En av de grupper man kunde gissa på (FLG, tibetaner, uighurer och litet allmänt kritiska).

Hemulen sa...

Ojdå! Jag misstänker att en större tragedi döljer sig bakom denna nyhet.