Ryktena att den kinesiska storkoncernen Geely ska ta över Volvo och/eller Saab fortsätter, men dementeras kraftigt av experter på olika håll. Jag har tidigare uttryckt mig försiktigt positiv till att den svenska bilindustrin skulle tas över av kinesiska ägare, men jag har efter moget övervägande ändrat min uppfattning. Skälet till detta är att den kinesiska staten aldrig skulle gå med på att sälja en viktig del av sin fordonsindustri, om förhållandena var motsatta och ett utländskt företag stod som köpare.
Det finns flera exempel på detta. Förra månaden blockerade den kinesiska staten en uppgörelse som skulle gjort det möjligt för Coca Cola att ta över den kinesiska dryckesjätten Huiyuan. Den officiella förklaringen till detta var att den kinesiska staten befarade att Coca Cola skulle uppnå monopolställning på den kinesiska marknaden, men det verkliga skälet är just att det inte är den kinesiska regeringens linje att låta utländska företag ta över viktiga kinesiska industrier, vilket China Law Blog påpekat i ett viktigt inlägg i frågan. Den misslyckade uppgörelsen har lett till att australienska politiker nu dragit öronen åt sig och blivit mer skeptiska till att låta kinesiska företag köpa upp australiensiska naturtillgångar.
Det finns olika infallsvinklar på den här frågan och jag är fullt medveten om att det finns starka anti-kinesiska stämningar i både USA och Australien som gärna dra nytta av sådana här nyheter. Men den kinesiska regeringen tycker om att tala om "jämlikhet" och "ömsesidighet" i sin utrikespolitik och dess vägran rimmar illa med den inställningen. Tvärtom kan vi skönja en obehaglig ekonomisk nationalism under ytan, något som USA fått mycket kritik för i andra sammanhang. Om den kinesiska staten inte anser att det ligger i kinesiska intressen att låta utländska företag ta över viktiga kinesiska koncerner, så borde vi också fråga oss om det ligger i svenskt intresse att låta kinesiska företag köpa upp svenska företag. Den officiella kinesiska inställningen vittnar om ett enkelt nollsummetänkande som är vanligt i affärssammanhang i Kina och det den svenska fordonsindustrin behöver är långsiktigt ägande. Detta gör att jag tills vidare ställer mig avvisande till kinesiskt ägande i den svenska fordonsindustrin.
Svenskt napoleonkomplex
2 dagar sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar