fredag 8 maj 2009

Peking Duck har kastat in handduken

Detta är en liten nyhet som visar på större sammanhang. Richard Burgers blogg Peking Duck har sedan starten 2002 varit en av de fasta punkterna i den Kina-relaterade bloggosfären (sorry, Blogge). Han har bland annat gjort sig känd för sin frispråkiga kritik av det kinesiska kommunistpartiet och för att ha attackerats av arga kinesiska nationalister och deras hejdukar. Men sedan en månad tillbaka har bloggen och debatterna på den mattats av och jag trodde länge att Richard hamnat i en bloggsvacka. Tydligen har jag fel. Nu rapporterar den respekterade bloggen Danwei att Richard börjat arbeta som språklig redaktör på den engelska upplagan av Global Times, en välkänd nationalistisk blaska som försöker göra inbrytningar på den växande engelskspråkiga marknaden i Kina.

Jag har full förståelse för att Richard vill byta jobb och han verkar ha bra erfarenheter av Global Times. Men han kommer aldrig att kunna yttra sig så frispråkigt som tidigare och vi kan nog säga ajöss till Peking Duck som en av de roligare bloggarna där ute. Det är också tydligt att propagandaavdelningen i det kinesiska kommunistpartiet har lärt sig hur man kan tysta och kanske till och med omvända kritiker. En av kommentarerna till intevjun på Danwel sammanfattar mycket vältaligt det dilemma Richard nu står inför:

Jag har följt Richards blogg i många år och har stor respekt för honom, även om han ofta skriver en hel del svammel.

Jag är ganska överraskad att höra att han börjat jobba på Global Times. När smekmånaden är över kommer tror jag att han kommer att uppleva "ett sanningens ögonblick" då han får välja mellan att pruta på sin integritet eller att "följa med strömmen" och få det att framstå som en "bra erfarenhet" eller vad du vill kalla det.

I mitt eget fall så var jag en anonym redaktör så det påverkade inte mitt (obefintliga) anseende. Richard kommer nog att upptäcka att den trovärdighet som han byggt upp under alla år på Peking Duck nu kommer att upplösas på grund av hans anknytning till Global Times' mycket tvivelaktiga version av sanningen.


Väl sagt. Nu tar jag bort Peking Duck från min blogglista. Jag gör det med stor sorg i hjärtat, men det är mycket osannolikt att vi kommer att läsa något intressant på den bloggen i fortsättningen

Inga kommentarer: