tisdag 13 april 2010

Spridda kommentarer

När jag skrev mitt förra inlägg såg det ut som att USA skulle öka trycket på Kina genom att peka ut landet som en valutamanipulatör nu på torsdag. Sedan dess har en hel del hänt. Paul Krugman har fortsatt sin enmanskampanj för strafftullar mot Kina, medan det Vita huset trappat ned retoriken betydligt. När jag veta att Hu Jintao skulle besöka USA för att genomföra samtal om kärnvapenspridningen bara ett par dagar före den 15 april insåg jag att en dramatisk kursändring knappast var i sikte. Vi vet redan att den kinesiska regeringen är fullkomligt kapabel att förolämpa utländska gäster i nära anslutning till ett toppmöte, men tanken att Obama skulle peka ut Kina som valutamanipulatör bara ett par dagar efter Hu Jintaos besök är mycket långsökt.

Vad tror sig Obama vinna på detta? Uppenbarligen handlar det om att övertyga Kina att mjuka upp sitt motstånd mot Iransanktioner, vilket amerikanerna tror sig kunna uppnå genom att lätta på retoriken i valutafrågan. Min magkänsla är att Obama kommer att bli grundlurad och förödmjukad igen. Hu Jintao kommer att gå med på en urvattnad resolution mot Iran och hålla fast vid yuan-kursen. Den kinesiska regeringen föraktar motståndare som inte kan stå upp för sin sak. Den bästa analysen jag läst av Obamas felbedömning av Kina kan ni läsa på Chinese Negotiation blog.

Därmed inte sagt att jag nödvändigtvis håller med om att USA måste inta en tuff hållning i valutafrågan eller att sanktioner mot Iran är nödvändiga. Det finns goda argument för och emot. Men Obama-administrationen bygger sin Kinapolitik på felaktiga premisser och den kommer att försvagas när den inser att man inte kommer någon vart med den kinesiska regeringen genom eftergiftspolitik. Det är synd. För Obama är på många sätt en av de bästa saker som hänt USA, vilket inte minst hans sjukvårdsreform är ett bevis på.

Sedan har vi det här med Volvo-Geely-affären, som trots allt tycks gå igenom. Det finns en del hoppfulla tecken som tyder på att Geely kommer att ge Volvo personvagnar mer frihet än vad Ford gav företaget, till exempel kommer Volvo vara ett självständigt systerbolag till Geely och produktionen kommer att vara kvar i Sverige. Men när det gäller affärer i Kina kan precis allt ändras över en natt och det har inget att göra med vad Geelys VD Li Shufu tycker och tänker. Så det är bara att spänna fast säkerhetsbältet och njuta av utsikten medan det går.

Inga kommentarer: