onsdag 7 juli 2010

Två viktiga datum

I dagarna inträffar två viktiga datum i Kinas nutidshistoria. I måndags var det ett år sedan upploppen i Ürümqi bröt ut och igår fyllde den fjortonde Dalai Lama sjuttiofem år. I takt med Kinas ökade inflytande i världen har också den officiella kinesiska versionen av Xinjiang och Tibets historia också fått ökad spridning och popularitet i Sverige, om vilket många bloggar och kommentarer ute på Internet kan vittna. Det blir alltmer angeläget att bemöta den koloniala kinesiska propagandan och för de som vill fördjupa sig i debatten om Kinas styre i Tibet kan mitt tidigare inlägg om det gamla tibetanska samhället samt mina två inlägg om "autonomibluffen" i Tibet.

Det finns en hel del nytt att tillägga om både Xinjiang och Tibet, men jag har inte tid att göra några längre inlägg just nu och jag hoppas kunna återvända till ämnena senare. Tills vidare rekommenderar jag Forum Eurasien, som har lagt upp bra inlägg om både oroligheterna i Ürümqi och Dalai Lama. Jag vill också uppmärksamma detta inlägg om vänsterns förvridna syn på Tibet. Trevlig läsning!

Inga kommentarer: