fredag 25 december 2009

Kommunistpartiets julklapp till Charta 08

Inte helt oväntat har den kände kinesiske dissidenten Liu Xiaobo dömts till ett långt fängelsestraff idag, 11 år, anklagad för att ha ägnat sig åt "omstörtande verksamhet". Hans verkliga brott är förstås att han är en av de huvudansvariga för uppropet Charta 08, som offentliggjordes för ett år sedan. 400 människor samlades utanför domstolen och stöddemonstrationer har genomförts i Hongkong. China Human Rights Watch har en intressant täckning av händelsen och om anklagelserna mot Liu.

Domen är en av de hårdaste som utdömts de senaste åren och är ytterligare ett tecken på att de kränkningar av mänskliga rättigheter som skett i Kina de senaste två åren är en del av en trend och inte tillfälliga bakslag som skett på grund av OS eller olika känsliga årsdagar. Domen är en direkt utmaning mot alla de politiker som hävdat att Kina bäst påverkas i slutna rum i tyst diplomati. De senaste veckornas bakslag på klimatkonferensen visar med all önskvärd tydlighet att den kinesiska regeringen inte återgäldat några av de eftergifter västvärlden gjort för att få med Kina i klimatsamarbetet och för att stablisera världsekonomin. Tvärtom. Det finns just nu en djup frustration med Kinas omedgörlighet i olika kretsar i EU och USA. Kanske borde Reinfeldt lyssna till min bloggranne, som föreslagit att regeringen ska kräva lättnader i förtrycket i utbyte mot Volvo-affären? Idén är värd att prövas.

3 kommentarer:

Carl Oskar Olsson sa...

hej! Intressant blogg du har!
Själv har jag också en Kina blogg.
Du är varmt välkommen!

Jag kommer hit fler gånger!

mvh
Carl Oskar Olsson
Falkenberg

B-O Gavne, Vasteras sa...

LÅGT! SVENSKA FOLK. …för vi har ju samma skit här i vårt Sverige. T.ex. när jag uteslöts som medlem i Folkpartiet. Därför att jag opponerade mig mot att Bengt Westerberg valdes till partiledare med bedrägliga metoder. Och när jag åtalade, enskilt åtalade, -som ju vi svenska folk har kommit överens om, skrivit i vår lag, också är ett rättsmedel. Jag åtalade en hel liten hög socialarbetare för uppenbart falska uppgifter om mig; som fick förödande konsekvenser för mitt liv. –Då lekte domstolsdomarna, fler stycken, med mig där framför skranket till vänster och dömde frikännande på uppenbart falsk grund till lagd lag.
.
–Ja visst! jag sitter inte här inspärrad som dissident. Jag kan gå ut i tillvaron och andas frisk luft och tafsa på träd. –Men jag blev knäckt, ekonomiskt och socialt, på övergreppen på mig och att jag inte har fått upprättelse. …jag vet inte om detta är någon större skillnad till vad Liu Xiaobo nu får erfara. Ja kanske.

Hemulen sa...

@Carl

Tack! Din blogg ser intressant ut, ska kanske lägga den på min bloggroll.

@B-O

Jag är inte säker på att detta är rätt blogg för dig.