onsdag 20 januari 2010

Den kinesiska regeringen är en papperstiger

Efter flera veckor av nästan total nyhetstorka kring Volvo-affären håll uppger nu regeringens fordonssamordnare Jöran Hägglund att det fortfarande är "långt kvar" till en uppgörelse mellan Ford och Geely om Volvo. Enligt Hägglund står parterna inte så nära varandra som de försökt ge intryck av.

Med tanke på att regeringen tidigare haft en mycket låg profil i Volvo-affären är detta ett mycket uppseendeväckande uttalande. Om det vore så att man verkligen ville att affären ska igenom så skulle man akta sig för att uttala sig så öppenhjärtigt inför pressen. Men förmodligen är det så att regeringen föredrar en annan köpare och vill nu ge signaler att det fortfarande är möjligt att köpa Volvo.

Varför detta nya tonläge? För bara ett par veckor sedan kändes det nästan som om regeringen var rädd för att stöta sig med Kina. ("Tänk om kineserna blir arga!") Och jag tvivlar på att det egentligen skett några genombrott i förhandlingarna, om så vore fallet hade det inte varit så tyst från Ford och Geely den senaste tiden. Nästan allt vi får höra från Geely nu är samma gamla rökridåer om att man ska bevara varumärket Volvo och öppna nya marknader.

Det som jag tror förändrats är attityden mot den kinesiska regeringen. Som jag redan påpekat sker en omvärdering av politiken mot Kina i kölvattnet på Klimatkonferensen och den rädsla och underdånighet inför Kina som man sett både från regerings- och affärskretsar sedan början på 2000-talet håller på att släppa. Nu börjar fler och fler se att den kinesiska regeringen är en papperstiger. De går faktiskt att "säga nej" till Kina. Solen går upp i morgon och Kina kommer att stå kvar.

Inga kommentarer: