Nu rapporterar den svenska pressen för n:te gången att
Kina blivit världens största bilmarknad. Samtidigt har resten av världen
diskuterat varför bilförsäljningen i Kina ökat medan bensinkonsumtionen inte följt efter. Det finns en rad förklaringar till detta, en av de mest trovärdiga är att lokala myndigheter använt pengar från statens stimulanspaket för att köpa bilar som man sedan låter stå på parkeringsplatser. Syftet är just att man skulle nå det centrala tillväxtmålet på 8 procent för förra året. Oavsett hur det förhåller sig med den saken är det dags att den svenska pressen börjar granskar statistiska uppgifter från Kina mer kritiskt. För ingen i Kina tror på officiella siffror längre.
5 kommentarer:
Kanske att man inte behöver krångla till det så förfärligt.
1. Även privatpersoner köper bilar. Massor av bilar. Åtminstone ett inte föraktligt antal bland mina kollegor på kontoret. Och, ja bilarna körs.
2. De körs nog inte lika mycket som förr. Minns att jag hörde en siffra på 4500 mil om året i snitt för bilar i Beijing (eller var det hela landet?). I Sverige är väl snittet 1500-2000 mil? Så att dra ner på körningen torde inte vara så svårt och dessutom motiverat av de "höga" bensinkostnaderna (billigt jämfört med Sverige dock).
Sedan har man ju körbegränsningar i Beijing som i teori och praktik drar ner bilkörningen en hel del. Det slår ju dock mest mot den lokala bensin-/trafikstatistiken förstås.
Jag ser nu att länken http://ftalphaville.ft.com/blog/2009/11/16/83436/a-car-sales-mystery-in-china/ innehåller en hel del vettiga förklaringar till diskrepansen bilförsäljning/bensinförsäljning.
Nyfiken: Varför tycker du att uppköpskonspirationsteorin "Det finns en rad förklaringar till detta, en av de mest trovärdiga är att lokala myndigheter använt pengar från statens stimulanspaket för att köpa bilar som man sedan låter stå på parkeringsplatser." skulle vara den mest trovärdiga? Det förekommer kanske, men tillräckligt för att slå igenom i statistiken? Jag är skeptisk...
Misstänker snarare att det är allmänt sifferbollande och statistiktrixande som ligger bakom de konstiga siffrorna bakom tillväxt, bilar m.m. Inte att en kommuntjänsteman fysiskt skulle gå ner till den lokala bilhandlaren och köpa upp lagret.
Tack för kommentaren. Jo, det är faktiskt underligt att ökad bilförsäljning inte lett till ökad bensinkonsumtion, även om folk kör relativt litet. Stadskörning drar otroligt mycket bensin, särskilt i den typ av trafikstockningar du ser i kinesiska städer. Och den kinesiska bilparken är inte bensinsnål till att börja med. Siffrorna går inte ihop.
Beträffande "konspirationsteorin" att lokala regeringar köpt bilar hänvisar jag till Tom Hollands artikeln "A different picture of mainland car sales," i South China Morning Post(6 jan 2010). Där hävdar han att lokala myndigheter köpt bilar på instruktion från centralregeringen och så mycket som en fjärdedel av tillväxten i bilförsäljningen kan komma från dessa inköp...
Media kanske istället borde rapportera om att Kina blivit världens största exportland.
Eller du kanske själv borde rapportera om det, eftersom det liksom slår hål på din "teori" om en kinesisk ekonomisk kraschlandning i år.
Fast vem vet, i mer paranoida kretsar kanske man anser att kinesiska staten exporterar till sig själv för att hålla femårsplanerna…
Tack för upplysningen, jag som trodde att Kina redan nu var världens största exportör av industrivaror. Jag tycker i alla fall att det är ganska strongt av ett land på 80 miljoner invånare att hålla Kina stången så pass länge.
Vad beträffar kraschlandningar borde du läsa mer vad som sägs bland ekonomer just nu. Det råder högst delade meningar om huruvida de nuvarande tillväxtnivåerna är rimliga, även kinesiska ekonomer har höjt varnande röster.
Skicka en kommentar