onsdag 11 februari 2009

Fanerdun och lästips

Egentligen borde jag inte skriva något mer om Fanerdun-härvan längre, för allt som kan sägas om detta projekt har redan sagts. Hur som helst skrev jag häromdagen att nya investerare var på väg för att ta över Fanderuns skulder och blåsa nytt liv i grosshandlarmarknaden i Kalmar. Men nu rapporterar Barometern att de nya investerarna som skulle kommit till Kalmar i tisdags uteblev av oklara skäl. Det är knappast något att förvåna sig över, men det är trist att Barometern ständigt bygger upp falska förhoppningar genom att publicera ständigt nya rapporter om nya investerare.

När jag ändå skriver om affärer och affärsetik så skulle jag vilja rekommendera den framlidne statsvetaren Lucian Pyes klassiska Chinese Commercial Negotiating Style, som trots att den skrevs mitt under Kalla kriget för nästan trettio år sedan fortfarande står sig som en träffande analys av många beteenden som man ofta stöter på i Fastlandskina. Om det är någon skrift man ska läsa innan man sätter sig vid förhandlingsbordet med kinesiska affärsmän och byråkrater så är det denna pamflett (som kan laddas ned gratis här).

Inga kommentarer: